e

Jeśli włączyłeś Grand Theft Auto: Vice City po raz pierwszy, możesz czuć się nieco zdezorientowany. Jednak wystarczy, że zaznajomisz się z niżej podanymi zasadami, aby wszystko stało się dla ciebie jasne.


Zacznijmy od radaru, który znajduje się w lewym dolnym rogu ekranu. Będzie to jedno z głównych źródeł informacji o mieście, trasie itd. Biała literka N wskazuje północ, a pozostałe:

Litera na niebieskim tle - to pracodawcy, wykonanie ich misji jest niezbędne do ukończenia gry.

Inni pracodawcy - wykonanie ich misji nie jest konieczne do ukończenia fabuły gry, ale do 100% tak.

Słuchawka telefonowa - jest to pracodawca, który będzie Ci zlecał zabójstwa przez telefon. Ukończenie jego pięciu misji nie jest wymagane do ukończenia fabuły gry.

Twoje posiadłości - od momentu, gdy ją kupisz, będzie widoczna na radarze zaznaczona odpowiadającą jej ikonką. W posiadłościach również możesz zapisywać grę, ale ich podstawową funkcją jest przynoszenie zysków, które zaczną napływać po wykonaniu kilku tamtejszych misji.

Twoja kryjówka - tutaj będziesz mógł zapisać grę. Nic za to nie zapłacisz, czas się przesuwa o 6 godzin do przodu. Jeśli chcesz jakiś samochód zachować na później, to wstaw go do garażu obok. Obok kryjówek Ocean View Hotel i Hyman Condo także pojawiać się będą bronie, które uzyskujesz poprzez zbieranie paczek.

T-Shirt - w niektórych misjach wymagany jest określony strój, do którego trafisz właśnie za tą ikonką.

AmmuNation - jest to poprostu sklep z bronią.


Hardware Shop - sklep z narzędziami, czyli innymi słowy podrzędnymi broniami nie wartych żadnych pieniędzy, chyba, że dla przyjemności zabijania np. piłą łańcuchową.

Pay''N''Spray - za 100$ panowie mechanicy przemalują wóz i naprawią go, że będzie wyglądał jak nowy, na tyle, że nie rozpozna go nawet ścigająca Cię policja. I jeszcze jedno ? przemalowywać można tylko zwykłe samochody, policyjnych ani ambulansu nie.



Twoje cele zaznaczone są kolorowymi punktami: na fioletowo miejsca a na żółto ludzie, pojazdy oraz przedmioty. Co będziesz miał z nimi zrobić, będzie zależało od charakteru misji. Drugą podstawową informacją pomocną do orientacji w terenie będą nazwy dzielnic, które pojawiają się w prawym dolnym rogu. Przydadzą Ci się zwłaszcza podczas wykonywania misji specjalnych taksówką, strażą pożarną lub radiowozem.

Najważniejsze informacje dotyczące stanu gry znajdziesz w prawym górnym rogu. Po pierwsze ? żółta ikonka to wybrana aktualnie broń, a niżej kolejno liczba magazynków i amunicji. Z lewej od góry: godzina ? rzecz dość ważna w misjach, gdzie trzeba uporać się przed określoną godziną a pod nią kasa ? to stan Twojego konta.

Pod pieniędzmi są liczniki pancerza (z lewej) i energii (z prawej). Sposobów na "zejście" jest wiele, ale najczęstszym jest śmierć w samochodzie. Kiedy tylko przewrócisz się na dach, lub samochód zacznie płonąć, uciekaj jak najdalej. W przeciwnym razie zginiesz i trafisz do szpitala. Stracisz całą broń, którą miałeś przy sobie a także trochę kasy na opłacenie lekarzy. Standardowo "doładować" się możesz przedmiotami znalezionymi w mieście, niestandardowo - "zatrudnieniem" prostytutki - wystarczy wywieźć ją w zaciszne miejsce i po krótkiej chwili będziesz miał 125 życia.



Pod tym wszystkim znajduje się stopień poszukiwań i obrazuje on jak wkurzeni są policjanci na Ciebie. Zawrotnie szybka jazda pod prąd na czerwonym świetle nie robi na nich żadnego wrażenia, zasłużysz na nie dopiero gdy:


   Uderzysz w radiowóz, policjant usłyszy włączający się auto-alarm, zobaczy jak kogoś zabijasz/rozjeżdżasz lub ukradniesz samochód. Pościg sprowadzi się do pasywnie jadącego jednego radiowozu, policjanci nie ważą się użyć broni. Łatwo jest im uciec i schować się a wtedy poszukiwania ustaną.

   Zabijesz kilku cywili w krótkim czasie lub choć jednego policjanta. Znacznie więcej wozów policyjnych, które będą zajeżdżać Ci drogę i spychać na pobocze. Gliniarze zaczną do Ciebie strzelać, w tym przebijając opony, byś nie uciekł samochodem.

   Zabijesz kilkunastu cywili lub kilku policjantów w krótkim czasie. Do akcji wkracza helikopter i kolejne wozy, które zaczną Cię taranować. Rozstawiane są kolczatki na drogach.

   Jesteś zabójcą policjantów, do tego wysadziłeś kilka radiowozów. Teraz do całego pościgu dołączą się oddziały SWAT, które opuszczają się z helikoptera i wyskakują z Enforcer''ów. Kierowcy radiowozów Cheetah to tajniacy, nie zdziw się jeśli pokrzyżują Ci plany, bowiem jeżdżą zawrotnie szybko. Przeciwko Tobie sięgną nawet po MP5. Spotkasz też na drodze blokady policyjne.

   Zabiłeś już bardzo dużo policjantów, ponadto Twoim celem padły wielokrotnie radiowozy i helikoptery. Masz naprawdę przechlapane. Oprócz wszystkich sił policji, które do tej pory Cię ścigały, teraz musisz sobie poradzić jeszcze z FBI, którzy w swoich czarnych samochodach Rancher napsują Ci sporo krwi.

   Dorzucasz do powyższych jeszcze agentów FBI i ich samochody. Na ulice wybiega wojsko (uzbrojeni w M16), a także wyjeżdża jeden lub więcej czołgów. Powodzenia...

Zmniejszać stopień poszukiwań można albo za pomocą zbierania odznak, albo przemalowania samochodu w Pay''N''Spray. Każda wyspa ma ograniczenie co do poziomu poszukiwania i tak na 1 wyspie maksymalny poziom to cztery gwiazdy, na 2 - pięć, a na 3 sześć.
Jeśli policja Cię złapie, trafisz za kratki - stracisz całą posiadaną broń oraz trochę kasy na przekupienie strażnika, by Cię wypuścił.

Poniżej gwiazdek są jeszcze dodatkowe informacje do misji - może to być ilość czasu, jaka ci została, wytrzymałość pojazdu, jaki masz zniszczyć, ilość osób, jaką masz zabrać itp.

W lewym górnym rogu ekranu co jakiś czas pojawiały się będą informacje o ważnych wydarzeniach (takich jak np. pojawienie się broni przy miejscu Twojej kryjówki) a także pomocne informacje (zwłaszcza na początku gry).

Przejdźmy do prawego dolnego rogu - tutaj powyżej znajdziesz nazwę samochodu, do którego wsiadłeś. W Vice City jest dużo lekkomyślnych mieszkańców, którzy nie zamykają samochodu na klucz. Ponadto każdy kierowca stara się uniknąć wypadku i stosuje się do przepisów kodeksu ruchu drogowego. Takie zachowania są bardzo korzystne dla Ciebie. Będziesz mógł wyrzucić kierowcę z jego samochodu, gdy będzie jechał bardzo powoli lub gdy się zatrzyma. Takie miejsca jak skrzyżowania z sygnalizacją świetlną będą wspaniałym miejscem do zdobycia czterech kółek. Także gdy staniesz na środku ulicy, pierwszy lepszy samochód się zatrzyma (w końcu to porządni ludzie ;), a to wspaniała okazja na wyrzucenie kierowcy z jego auta. Najlepiej szybko odjechać, bo czasem wkurzony właściciel może wyrzucić Ciebie z samochodu i dostaniesz po głowie. Drugą nieprzyjemną sprawą są auto-alarmy w zaparkowanych samochodach, mija chwilę zanim uciszysz wyjca, więc miej szczęście, by nie być blisko patrolu. W końcu uważaj też na takich jak Ty - pozostawienie samochodu lub zatrzymanie się na dłuższą chwilę w nieciekawej dzielnicy kończy się kradzieżą auta.

A jazdę samochodem (dotyczy tylko cywilnych) umilać Ci czas będzie radio - nazwę rozgłośni znajdziesz na samym środku ekranu u góry. Stacje zmieniasz klawiszem (R)